المتهم الثانى ( أهل العريس)
بسم الله الرحمن الرحيم،
محكمة،
· المتهم الثانى فى قضية تأخر سن الزواج:
(أهل العريس).
· الإدعاء:
أنتم متهمون بتأخير سن الزواج فى مصر، عن طريق:
1. الإسترخاص، و إدعاء مغالاة أهل العروس فى تكاليف الزواج.
2. البخل و التقطير على اولادكم – الذكور – و عدم المساعدة الكافية فى تأسيس عش الزوجية.
----------------------------
· الدفاع:
بسم الله الرحمن الرحيم،
أولا سيدى القاضى، أهل العريس أنواع كثيرة فى الواقع و لهم طرق مختلقة و طباع أيضا مختلفة. لكن بما أننا نتحدث عن الزواج، فإنه يمكننا تقسيم أهل العريس إلى ثلاث مجموعات:
1. لن نساعدك، إنت خلاص كبرت و لازم تعتمد على نفسك.
2. النص عليك و النص علينا، حوِّش و إحنا نكمللك.
3. هات بنت محترمة بس، و سيب الباقى علينا.
و سنأتى لتحليل كل مجموعة على حدة؛
محكمة،
· المتهم الثانى فى قضية تأخر سن الزواج:
(أهل العريس).
· الإدعاء:
أنتم متهمون بتأخير سن الزواج فى مصر، عن طريق:
1. الإسترخاص، و إدعاء مغالاة أهل العروس فى تكاليف الزواج.
2. البخل و التقطير على اولادكم – الذكور – و عدم المساعدة الكافية فى تأسيس عش الزوجية.
----------------------------
· الدفاع:
بسم الله الرحمن الرحيم،
أولا سيدى القاضى، أهل العريس أنواع كثيرة فى الواقع و لهم طرق مختلقة و طباع أيضا مختلفة. لكن بما أننا نتحدث عن الزواج، فإنه يمكننا تقسيم أهل العريس إلى ثلاث مجموعات:
1. لن نساعدك، إنت خلاص كبرت و لازم تعتمد على نفسك.
2. النص عليك و النص علينا، حوِّش و إحنا نكمللك.
3. هات بنت محترمة بس، و سيب الباقى علينا.
و سنأتى لتحليل كل مجموعة على حدة؛
------------------
المجموعة الأولى: (لن نساعدك، إنت خلاص كبرت و لازم تعتمد على نفسك)
ترى تلك المجموعة أنهم قد أدوا ما عليهم من ناحية الولد، فهم ربوه و علموه و صرفوا عليه دم قلبهم حتى إستطاعوا – بعد مشقًّة – أن يجعلوه حاصلاً على شهادة عليا؛ لذلك فإنهم لن يساعدوه بالمعنى المتعارف عليه، و فى نفس الوقت لن يتركوه يغرق؛ تلك العائلات – فى معظم الحالاات - تريد أن تتأكد من جدِّية الإبن فى الزواج، و قدرته على تحمل المسئولية.لذلك، فإن هذا النوع من الآباء لن يدفع الإبن إلى الأمام ما دام الإبن لم يتقدم وحده.
المجموعة الأولى: (لن نساعدك، إنت خلاص كبرت و لازم تعتمد على نفسك)
ترى تلك المجموعة أنهم قد أدوا ما عليهم من ناحية الولد، فهم ربوه و علموه و صرفوا عليه دم قلبهم حتى إستطاعوا – بعد مشقًّة – أن يجعلوه حاصلاً على شهادة عليا؛ لذلك فإنهم لن يساعدوه بالمعنى المتعارف عليه، و فى نفس الوقت لن يتركوه يغرق؛ تلك العائلات – فى معظم الحالاات - تريد أن تتأكد من جدِّية الإبن فى الزواج، و قدرته على تحمل المسئولية.لذلك، فإن هذا النوع من الآباء لن يدفع الإبن إلى الأمام ما دام الإبن لم يتقدم وحده.
بل إنها تصل فى بعض الأحوال إلى إدانة الإبن ماديا مقابل كل ما يدفعه الأب فى تأسيس عش الزوجية، و إلزامه بالسداد بعد ذلك؛ و لهذا ما يبرره، فإن هذا الإبن لديه أخوة آخرين و لا يملك الأب الأموال الكافية لتجهيز كل واجد على حدة.
فبالطبع، كى يحصل الإبن على لقب (كامل التكوين) – كما قلنا – فإنه يلزمه العمل ليلاً نهاراً فى ظل ظروف إقتصادية غاية فى السوء كى يجمع المال اللازم ، و يلزمه بذل مجهود فوق الحد؛ فإذا كان متأكداً من قدرته على الوفاء بمتطلبات الزواج المادية فليتقدم، و إن كان لديه أدنى شك فلينسحب.
هذا بغض النظر عن كون الآباء من النوع الجاد أم من النوع البخيل، فإن جدية الإبن و مدى قدرته على بذل المجهود هما المحددان الرئيسيان لمسار العلاقة، ومدى تفهم أهل العروس لمبدأ أهل العريس هو ما يحدد مسار العلاقة من ناحبة الفتاة.دائما ما يشتكى هذا النوع من مغالاة أهل العروس فى متطلبات الزواج، و فى هذه المجموعة من الأسر يحتاج الولد المزيد من الوقت كى يتمكن من تكويم نفسه، و مدى تفاهم أهل العروس للضغوط الواقعة على العريس، هو ما يحدد الفترة اللازمة للتجهيز، لذلك فإن سن الزواج يتأخر فى معظم الأحوال.
هذا بغض النظر عن كون الآباء من النوع الجاد أم من النوع البخيل، فإن جدية الإبن و مدى قدرته على بذل المجهود هما المحددان الرئيسيان لمسار العلاقة، ومدى تفهم أهل العروس لمبدأ أهل العريس هو ما يحدد مسار العلاقة من ناحبة الفتاة.دائما ما يشتكى هذا النوع من مغالاة أهل العروس فى متطلبات الزواج، و فى هذه المجموعة من الأسر يحتاج الولد المزيد من الوقت كى يتمكن من تكويم نفسه، و مدى تفاهم أهل العروس للضغوط الواقعة على العريس، هو ما يحدد الفترة اللازمة للتجهيز، لذلك فإن سن الزواج يتأخر فى معظم الأحوال.
---------------------------
المجموعة الثانية: (النص عليك و النص علينا، حوِّش و إحنا نكمللك).
مجموعة متعادلة الإتجاهات و متوازنة الطباع فى وجهة نظر الدفاع. فإنهم يسمحون للضغوط أن تزداد على أولادهم، لكن إلى الحد الصحىّ. بل إنهم يعقدون إتقاق " جمتل مينز" مع أولادهم بأن قدر المساعدة التى سيقدمونها تتناسب طردياً مع المجهود المبذول من الإبن. فإذا شق أهل العروس على العريس الإبن، فإنه مطالب ببذل المزيد من المجهود، و تبعياً سيزداد ما على أهل العريس من تلك المجموعة ما سيدفعوه من أموال لمساعدة إبنهم. لكن نظراً للمطالب المتزايدة من أهل العروس، يستلزم التجهيز وقتاً متناسباً طردياً مع المطالب، لذلك، و إن كانت تلك الأسر أكثر مساعدة لأولادهم من المجموعة الأولى، لكن يتأخر سن الزواج نسبياً أيضاً.
--------------------------
المجموعة الثانية: (النص عليك و النص علينا، حوِّش و إحنا نكمللك).
مجموعة متعادلة الإتجاهات و متوازنة الطباع فى وجهة نظر الدفاع. فإنهم يسمحون للضغوط أن تزداد على أولادهم، لكن إلى الحد الصحىّ. بل إنهم يعقدون إتقاق " جمتل مينز" مع أولادهم بأن قدر المساعدة التى سيقدمونها تتناسب طردياً مع المجهود المبذول من الإبن. فإذا شق أهل العروس على العريس الإبن، فإنه مطالب ببذل المزيد من المجهود، و تبعياً سيزداد ما على أهل العريس من تلك المجموعة ما سيدفعوه من أموال لمساعدة إبنهم. لكن نظراً للمطالب المتزايدة من أهل العروس، يستلزم التجهيز وقتاً متناسباً طردياً مع المطالب، لذلك، و إن كانت تلك الأسر أكثر مساعدة لأولادهم من المجموعة الأولى، لكن يتأخر سن الزواج نسبياً أيضاً.
--------------------------
المجموعة الثالثة: (هات بنت محترمة بس، و سيب الباقى علينا)
لابد لتلك المجموعة من أن تكون ميسورة الحال إلى حد كبير، حتى يتسنى لهم الإستجابة للمطالب المتزايدة من أهل العروس؛ لكن هذا الدعم الغير مشروط يجعله سلاح ذا حدين؛
1. فإما يكون الولد مقدراً لما فعله أبواه و يظل شاكراً لهم طوال عمره، و لهذا ردّة فعل يراها الدفاع عنيفة فى بعض الأحوال من العروسة، و التى من الممكن أن ترى أن الزوج يبالغ فى تقدير أبواه؛ و تعقد مقارنة – ظالمة – بينها و بين أبواه، و بالطبع تصب تلك المقارنة فى مصلحة أبويه، ذلك يؤدى – فى تلك الأحوال – إلى مشاكل نحن فى غنى عنها.
2. و إما يكون الولد ناكراً للجميل، و لا يدرك حجم مساعدة أهله من الأساس، و يأخذها حقا مكتسباً و لا يعطى والداه أى أفضلية، بل و يتعامل – فى بعض الأحيان – مع الموضوع بإستهتار تام و إستسهال مبالغ فيه، لذلك فإن جدية العلاقة القائمة بينه و بين عروسه يظنها الدفاع محل شك؛ لكن بغض النظر عما سيحدث، فإنه سيحدث بعد الزواج، لذلك فإن تلك الحالة لا تدخل معنا فى النقاش.
هذا النوع من الأسر لا يواجه المشكلة المادية سابقة الذكر،
لابد لتلك المجموعة من أن تكون ميسورة الحال إلى حد كبير، حتى يتسنى لهم الإستجابة للمطالب المتزايدة من أهل العروس؛ لكن هذا الدعم الغير مشروط يجعله سلاح ذا حدين؛
1. فإما يكون الولد مقدراً لما فعله أبواه و يظل شاكراً لهم طوال عمره، و لهذا ردّة فعل يراها الدفاع عنيفة فى بعض الأحوال من العروسة، و التى من الممكن أن ترى أن الزوج يبالغ فى تقدير أبواه؛ و تعقد مقارنة – ظالمة – بينها و بين أبواه، و بالطبع تصب تلك المقارنة فى مصلحة أبويه، ذلك يؤدى – فى تلك الأحوال – إلى مشاكل نحن فى غنى عنها.
2. و إما يكون الولد ناكراً للجميل، و لا يدرك حجم مساعدة أهله من الأساس، و يأخذها حقا مكتسباً و لا يعطى والداه أى أفضلية، بل و يتعامل – فى بعض الأحيان – مع الموضوع بإستهتار تام و إستسهال مبالغ فيه، لذلك فإن جدية العلاقة القائمة بينه و بين عروسه يظنها الدفاع محل شك؛ لكن بغض النظر عما سيحدث، فإنه سيحدث بعد الزواج، لذلك فإن تلك الحالة لا تدخل معنا فى النقاش.
هذا النوع من الأسر لا يواجه المشكلة المادية سابقة الذكر،
ولكنه يعانى الأمرّين فى العثور على زوجة مناسبة لإبنه
"مش داخله على طمع"و لا تستسهل الأمور و لا تعتمد على مقدرة العريس المادية و تغالى فى مطالبها عملا بمبدأ (أبو بلاش كتر منه)؛
و "لا تعقد المقارنات الظالمة المذكورة" بينها و بين أبواه – العريس-،
لذلك يتأخر سن الزواج – إذا تأخر – نتيجة طول وقت البحث.
"مش داخله على طمع"و لا تستسهل الأمور و لا تعتمد على مقدرة العريس المادية و تغالى فى مطالبها عملا بمبدأ (أبو بلاش كتر منه)؛
و "لا تعقد المقارنات الظالمة المذكورة" بينها و بين أبواه – العريس-،
لذلك يتأخر سن الزواج – إذا تأخر – نتيجة طول وقت البحث.
*****************************************************
لذلك، فإن الدفاع يطالب ببراءة موكلى (أهل العريس)، و يلقى بالتهمة على:
1. مغالاة أهل العروس فى متطلبات الزواج، مع سوء الأحوال الإقتصادية.
2. إستهتار الأولاد الذكور و عدم تحملهم أو معرفتهم للمسئوليات التى يفرضها الزواج.
3. المقارنات الظالمة التى تعقدها العروسة بينها و بين أهل العريس.
4. طمع العروسة و أهلها فى أهل العريس إذا كانوا مقتدرين.
////////////////////////////////////////
لذلك، فإن الدفاع يطالب ببراءة موكلى (أهل العريس)، و يلقى بالتهمة على:
1. مغالاة أهل العروس فى متطلبات الزواج، مع سوء الأحوال الإقتصادية.
2. إستهتار الأولاد الذكور و عدم تحملهم أو معرفتهم للمسئوليات التى يفرضها الزواج.
3. المقارنات الظالمة التى تعقدها العروسة بينها و بين أهل العريس.
4. طمع العروسة و أهلها فى أهل العريس إذا كانوا مقتدرين.
////////////////////////////////////////
عدنا لنكمل النقاش، و نحن بإنتظار المداخلات،
معنا فى مدونة (تحت الحزام)
مواضيع × الصميم
فاصل ثم نواصل.
إبقوا معنا.
5 تعليقات:
ايه الكرواتة دى
انت قوام اتهمتهم و دافعت عنهم و طلعوا براءة كمان
طب و عايزنا نعلق نقول ايه بس
فين الحياد في الموضوع بقه ثواني بقه اصلي العصر وارجع لك
هأقول ايه انا دلوقتي
خلاص انا هاعمل وكيل النيابة و اثبت التهمة
بص يا دكتور انت اتهمت اهل العريس بأنهم سبب في قضية تأخر سن الزواج .انا عايزةاكد علي مبدأ ان الناس مختلفة وكلها مش زى بعضها لكن اللي انا شايفاه فعلا ان نسبة كبيرة من فشل الارتباطات في الفترة دى سببها الاهل ( العروسة و العريس ) و ان كان اهل العريس بصراحة زودوها اوى اليومين دول
موضوع الاسترخاص ده اصبح منتشر اوى و اصبح هم الاهالي فعلا هو جوازة بأقل التكاليف و لو قدرت تلاقي عروسة تجيب كل حاجة وتشيل الليلة يبقه كده تمام و عز الطلب بصرف النظر عن ابنهم عايز مين و دى تناسبه ولا لأ مبقتش مشكلة عندهم دلوقتي االمهم يخرجوا من الجوازة كسبانين .
زمان كانوا بيسألوا عن العروسة بطريقة اهلها مين و اخلاقها ايه دلوقتي بقه السؤال عن بيتشتغل فين و مرتبها كام و حاجات كده
و طبعا التفكير السائد ان البنات كتير ولو ماوفقتش هي الخسرانة .
ده طبعا بيخليهم يدوروا مرة واتنين وتلاتة لغاية لما يلاقوا العروسة المنشودة وده طبعا بيأخر سن الزواج
(و احيانا الولد بيتعقد و يرفض الجواز خالص )
علي فكرة الطريقة دى هي المتبعة مع كل الناس سوء المقتدر منهم او لأ الموضوع مش مرتبط مستوى مادى معين
لأن اللي يقدر بيحاول يقنع نفسه انهم داخلين علي طمع وانه بكده بيحمي ابنه
عموما تدخل الاهل مش بيكون في الماديات كان فيه لسه خبر ان حوالي 75% من الارتباطات بتفشل بسبب تدخل الاهل
و تدخلهم ده بياخد ححج كتيرة منهم انهم خايفين عليه و انهم ادرى بمصلحته لكنهم دايما بينسوا ان ابنائهم مش اطفال لسه و ان ربنا اداهم مخ و يقدروا ياخدوا قرارتهم بنفسهم و حسبي الله ونعم الوكيل
هههههههههه
إيه يا منى
بالراحة شوية
إنتى لو متابعانى من الأول هتعرفى إن أنا بأتهم و بعد كده بدافع
و بعد كده بننفتح النقاش و نلقى إتهمامت جديدة و لو فيه دفاع عنها هانقوله برضة
و أنا لم أبرئ أهل العريس و لم أبرئ أحد من المتهمين حتى الآن
أنا أبحث عن الجانى الحقيقى لإثبات التهمة عليه
و أعرض وجهات النظر و ب أدافع بالكلام اللى الناس قالتهولى شخصيا
بس
لكن أنا حيادى جدا و منطقى جدا
و المشكلة هنا أنك لا تقرأين كلامى كله،
ركزى شوية
أنا قلت أن فيه بعض أنواع أهل العريس بيكونوا بخلاء و بيحملوا الولد فوق طاقته:
-----
(هذا بغض النظر عن كون الآباء من النوع الجاد أم من النوع البخيل، )
----------
أنا بأتخذ وضع المدافع عنهم و كأنهم من يدافعون، عشان نقدر نوصل للمسئول الحقيقى،
و أنا قلت:
--------------
(فإن جدية الإبن و مدى قدرته على بذل المجهود هما المحددان الرئيسيان لمسار العلاقة، ومدى تفهم أهل العروس لمبدأ أهل العريس هو ما يحدد مسار العلاقة من ناحبة الفتاة.)
-----------
أى أنه حتى فى وجود أهل عريس بخلاء، فإن تقاهم العروسة و أهلها لموقف العريس هو ما سيحدد مسار الأمور،
ف يا إما يتفهموا إنه مش بإيده حاجة يعملها، و يساعدوه هم و يشتروا راجل (بمعنى الكلمة)
و إما يعندوا هما كمان و يقولوا إحنا مانبيعش بنتنا بالرخيص، و يصروا هم كمان على الكسب من وراءالصفقة.
*********
و إتهام أهل العريس بالإسترخاص
يقابله إتهام أهل العروسة بالمبالغة،
و هنا يظهر لى أنك لست حيادية، و برأت أهل العروسة حتى بدون محاكمة،
أنا فقط أجلت إصدار الحكم على أهل العريس و العريس نفسه لحين إنتهاء المداولات
و أنا أعرض دفاعهم، و ما الذى سيقولونه إذا ما إتهمناهم.
بالإتهامين:
----------
1. الإسترخاص، و إدعاء مغالاة أهل العروس فى تكاليف الزواج.
2. البخل و التقطير على اولادكم – الذكور – و عدم المساعدة الكافية فى تأسيس عش الزوجية.
-----------------------
و أنا لم أبرئ أحد حتى الآن
لو عندك إعتراض على الدفاع اللى هم قالوه إتفضلى و ردى عليه
إنتى مثلا قلتى:
------
علي فكرة الطريقة دى هي المتبعة مع كل الناس سوء المقتدر منهم او لأ الموضوع مش مرتبط مستوى مادى معين
------
مع إختلافى معاكى فى وجهة النظر دى، إلا إننى أعرف ناس و الشواهد تقول أن المقدرة المادية لأهل العريس هى المحرك الأساسى لكل المشاكل،
و طالما ظل تقييم العريس الجاهز بمقدار ما معه من أموال
فله الحق فى أن يخاف على أمواله و يتهم العروسة بالطمع،
*******************
المضحك أنك ذكرتى مشكلة و نسبتها إلى أهل العريس مع أنها مشكلة أهل العروسة:
--------
زمان كانوا بيسألوا عن العروسة بطريقة اهلها مين و اخلاقها ايه دلوقتي بقه السؤال عن بيتشتغل فين و مرتبها كام و حاجات كده
----------------
هذا الكلام يوحى بأن العروسة لا تسأل عن مرتب العريس و بيشتغل فين!!!
مع إننى أرى أن أول سؤال يوجهه أبو العروسة للعريس " إنت بتشتغل فين يا إبنى؟ و مرتبك كام؟"
و ماينفعش حتى إن السؤال اللى ذكرتيه فوق ده يتسأل لبنت، لأنها فى بعض الأحيان يشترط عليها الزوج أن لا تعمل.
و لو كان تقييم العرسان الذكور بأخلاقهم، لأختلف الوضع
أهل العروسة - و معهم كل الحق - هم من سيسألون هذا السؤال و ليس أهل العريس
و إن سأله أهل العريس ففى بعض الحالات الشاذة و ليست القاعدة العامة.
أرجو إنك تتفهمى ردى و أنا بإنتظار تعليقاتك القادمة
و إنتى منورة المدونة الصغننة بتاعتى
///////////
سنعود بإذن الله
فإبقوا معنا
فى مدونة تحت الحزام.
الموضوع قلب خناقة بجد D:
طبعا كلام جامد جدا يا دكتور علاء
بالنسبة للمجموعة الاولى في جوزات كتيرة جدا بسبب الموضوع ده اذا كان بخل او جاد حتى ده بيحسس ان الأب مش مقدر قيمة البنت نوعا ما ونا شفت ده ادامي S:
اما المجموعة التانية معتدلة طبعا و اللي ماشي عليها معظم الناس و ده بيشجع الابن انه يبتدي و يجتهد (و طبعا مع عدم الإثقال على الشاب من ناحية اهل العروسة)
يعني فيها ايه لما يبتدوا على قدهم و يكبروا مع بعض واحدة واحدة
المجموعة التالتة بقى ده انا جربتها بنفسي لاني كنت مخطوبة للشاب ده S:
بيبقى عنده نوع من الاستهتار و عدم تحمل المسئولية لان كل حاجة سهلة و موجودة البنت مش بتحس انه تعب عشانها في حاجة..
عامة بقى
الناس تقريبا بقى تفكيرها مادي عشان الظروف المعيشية الصعبة و اللي شايفينه حواليهم من غلاء و فقر و هكذا...
و اهل العروسة بيبقوا حاسين انها جوهرة و عايزين يطمنوا عليها انها مش هتتعب في حياتها من الناحية المادية مش كلهم قصدهم طمع
و اهل العريس برده بيبقوا حاسين ان ابنهم ده ياما هنا و ياما هناك و مفيش احسن منه و من هنا بتيجي الخلافات و بتفشل الجوازات ):
المهم ربنا يكون في عون الجميع شباب و بنات و يهديهم
شكرا جدااا
بص يا دكتور بس علشان واضح انك مش فهمتني اصلا
انت هنا بتتكلم عن اهل العريس و انا بأقول وجهة نظرى بناء علي اللي انا شايفاه فمففيش داعي تتكلم عن اهل العروسة هنا لانك لسه هاتكتب عنهم و ده مش معناه اني مش حيادية ولا حاجة كل طرف مسئول و كل طرف ليه عيوبه الخاصة لكن انت مخصص لكل واحد موضوع منفصل
ثانيا: بالنسبة لموضوع المرتب ديه متهيألي منطقي ان ااهل البنت يسالوا عنه عملا بمبدأ ان الرجل هو اللي هيصرف علي البيت و من حقهم يتأكدوا من ده لكن العريس اللي بيسأل علي مرتب العروسة ديه حاجة ربنا العالم بيها
اما موضوع يشترط انها لاتعمل دى فأحب اقول ان الموضوع ده قدم اوى و دلوقتي معظمهم بيدوروا علي العروسة اللي بتشتغل (لان العيشة بقت صعبة ولازم يلاقي واحدة تساعده مش الجواز شركة بين الاتنين )مش عارفة ليه مش بيفتكروا موضوع الشركة ديه غير في الوقت ده
اما بالنسبة للحالات الشاذة والقاعدة العامة انا دلوقتي بصراحة مش عارفة ايه القاعدة وايه الشاذ
عموما الاختلاف في وجهة النظر مش بيفسد حلة الملوخية زى ما قولت
و كل سنة وانت طيب
happy easter for all
إرسال تعليق
الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]
<< الصفحة الرئيسية